Z naší historie – Akrylmetal
Naše dlouholetá vlajková loď vznikla na přelomu 80. a 90. let v podobě velmi pokrokového modelu nátěrového systému s možností tónování pro autoopravárenství a různorodé průmyslové použití. Svou promyšlenou strukturou obsahující základní nátěry, plniče, emaily, dvouvrstvé metalízy (base coat a clear coat) a tmely převážně ve formě dvousložkových polyuretanů nepochybně vyplnila mezeru na trhu nátěrových hmot. Protože se výroba provozovala v menším měřítku, bylo možné poskytovat zákazníkům nadstandardní služby ve formě namíchání již zestárlého laku barevně na míru. I když je tato služba dnes již standardem, v době vzniku Akrylmetalu byla poměrně ojedinělá.
Složka A neboli polyol byl formulován na bázi pryskyřice Veropal D133, která byla vyvinuta přímo v Synpu. V době před rokem 1989 to byla cesta, jak ušetřit devizové prostředky, které ovšem u tvrdidla na bázi polyisokyanátů redukovat nebylo lze. Systém se tak stran tvrdidel kompletně opíral o produkci firmy Bayer. V současné době už můžeme vlastnosti jednotlivých prvků systému optimalizovat pomocí pojiv ze zahraničí a polyoly se ve výrobcích různě kombinují. Také tvrdidla se musela z výchozího bodu posunout, zejména z důvodů legislativního tlaku. Aktuálně je ve všech produktech obsah monomerních izokyanátů menší než 0,1 %, což umožňuje je bez omezení prodávat spotřebitelům a zákazníci z řad profesionálních a průmyslových jsou ušetřeni administrativních procesů vyplývajících z nově zaváděných požadavků.
Koncepce pigmentových past, na které byly emaily postaveny, přetrvává dodnes. Je to elegantní cesta pro možnost jednoduchého tónování na míru postaveného buď na vzorkovnicích (standardy podle RAL a automobilek), nebo na měření odstínů kolorimetrem. Přestože je tónování usnadněno existencí výpočetní techniky, lidské oko, které hrálo od počátků rozhodující roli, není ani dnes zcela upozaděno. Čerstvě namíchaný materiál je u náročnějších aplikací kontrolován a doladěn zkušeným pracovníkem. Cílem procesu je minimální barevná odchylka vypočítaná z barevných souřadnic, která je u automobilového průmyslu zpravidla menší než 1, kdy méně cvičené oko už rozdíl nepozná. Tónování zestárlých laků na vozidlech by nebylo možné bez malých přenosných přístrojů. V tomto oboru se plně opíráme o firmu X-Rite. Výroba se již od počátku odehrávala na kontinuálním perlovém mlýnu, na který se spoléháme dodnes. Zůstáváme věrni značce Willy A. Bachofen AG a jejich typovému označení Dyno-Mill. Tyto přístroje jsou velmi dobře konstruovány, jejich poruchovost je minimální a výrobní kapacita široká.
Propagace výrobkové řady opět stála na lidském umu. Příprava vzorkovnic byla vždy pracná záležitost a přizpůsobení se světovým standardům, například u systému RAL, se podařilo jen díky zvláštní vynalézavosti českého člověka. K tržnímu úspěchu přispěl i rozsáhlý technický servis, který řešil problémy s aplikací a postupně systém rozvíjel pro jiné než kovové poklady. Současná škála výrobků obsahuje i nano nátěry se speciálními vlastnostmi a antigrafitti řadu.
Aplikace v 90. letech nepostrádaly jisté prvky extravagance (viz foto), v současnosti už jaksi splýváme s davem konkurenčních produktů. Naším bonusem ovšem stále zůstává nastavování vlastností přesně na míru potřeb zákazníka, vynikající technický servis a velká pružnost v provedení i objemech.